Music: Pipa and Sanxian - River South Spring 江南春 - Links - Pipa Instrument data

Posted by Ricardo Marcenaro | Posted in | Posted on 17:08


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Pipa

China







Music: Pipa and Sanxian - River South Spring 江南春 - Links - Pipa Instrument data


The pipa (Chinese: 琵琶; pinyin: pípá) is a four-stringed Chinese musical instrument, belonging to the plucked category of instruments (弹拨乐器/彈撥樂器). Sometimes called the Chinese lute, the instrument has a pear-shaped wooden body with a varying number of frets ranging from 12–26. Another Chinese 4 string plucked lute is the liuqin, which looks like a smaller version of the pipa.
The pipa appeared in the Qin Dynasty (221 - 206 BCE) and was developed during the Han Dynasty. It is one of the most popular Chinese instruments and has been played for nearly two thousand years in China. Several related instruments in East and Southeast Asia are derived from the pipa; these include the Japanesebiwa, the Vietnamese đàn tỳ bà, and the Korean bipa. The Korean instrument is the only one of the three that is no longer used. Attempts to revive the instrument have failed, although examples survive in museums.



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Description     Gu Hongzhong's Night Revels 1.jpg

Half-section of the Chinese painting Night Revels of Han Xizai, handscroll, ink and colors on silk, 28.7 x 335.5 cm. Original by Gu Hongzhong (10th century), 12th century remake of the Song Dynasty. Collection of the Palace Museum in Beijing.

Date    

Song Dynasty (960–1279) 12th century remake of a 10th century original.

Source    

http://depts.washington.edu/chinaciv/painting/4literat.htm#hanxizai, Zhongguo lidai huihua: Gugong bowuyuan canghua ji, vol. 1 (Beijing: Renmin meishu chubanshe, 1978), p. 89.

Author    

Anonymous Song Chinese artist after the original by Gu Hongzhong


La pipa (chino: 琵琶pinyin: pípá) es un instrumento de cuerda pulsada tradicional chino parecido al laúdpipa aparece citada por primera vez en textos que datan del siglo II A.C. Han derivado del mismo varios instrumentos tradicionales orientales, el más conocido de los cuales es la biwa japonesa, el vietnamita đàn tỳ bà y el coreano bipa, que ya no se utiliza, conservándose sólo algunos instrumentos en museos. occidental. La
El nombre pipa está formado de las dos sílabas chinas "pí" (琵) y "pá" (琶). Se refieren precisamente a las dos maneras más comunes de tocar el instrumento: "pí" significa empujar con el dedo índice de la mano derecha de derecha a izquierda y "pá" significa tirar con el pulgar de la mano derecha de izquierda a derecha, en la dirección opuesta.
La "pipa" es un instrumento de cuatro cuerdas en las que la caja tiene forma de pera. Tiene un mástil corto y curvado que cuenta con treinta trastes que cubren parte de la tapa armónica ofreciendo así una gran extensión. Después de la dinastía Tang (618-907), la pipa mantuvo su popularidad como instrumento solista y como instrumento de conjunto musical. En aquel tiempo se tocaba con plectro, pero posteriormente se dejó de utilizar pasando a ser utilizadas las uñas de los dedos.
La técnica de ejecución exige una gran destreza que debe permitir la producción de efectos virtuosos y de carácter descriptivo. Se combinan los trémolos, que se obtienen por trémolos obtenus rozando con los cinco dedos, los pizzicatos, los juegos de armónicos, los ruidos, etc.







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